donderdag 18 januari 2024

Toertocht Op zijn retour Boxtel 19-07-2020



En toen was het 2020, het jaar waarin ik mij voorgenomen had om heel veel mooie retrotochten te gaan fietsen. Eind 2019 ben ik lid geworden van Wielercub "Op zijn Retour ". Omdat ik had gehoord dat zij regelmatig retrotochten organiseren leek mij dat wel een goed idee. De leden van de wielerclub zijn allemaal in de levensfase dat zij lid mogen zijn van omroep MAX en mogen allemaal op 50plus stemmen, dus ik denk dat ik daar prima tussen pas. De mannen ( want het zijn helaas allemaal mannelijke leden ) zijn allen besmet met het wielervirus, en dan vooral met het Retro-wielervirus. Ook dat is iets waar ik mij helemaal in herken. De eerste tocht van 2020 stond gepland voor 29 maart : De Retroronde van Heeswijk. Ik was er helemaal klaar voor, had er heel veel zin in, maar op 15 maart gooide Corona roet in het eten en ging Nederland op slot. De ronde werd ( uiteraard ) geannuleerd.
Jammer, maar goed te begrijpen. 
Van wat daarna volgde wordt een retroliefhebber niet blij:
Bollenstreekrit - Afgelast
Brabant Half Um  - Afgelast
Langs de Linge - Afgelast
Bosche Bollenrit - afgelast
Ik snap dat dit noodzakelijk was, maar het blijft erg jammer.

Maar toen belande er op 2 juli een mailtje van Hans ( de voorzitter van de vereniging ) in mijn mailbox. De strekking van het bericht was het volgende: "We gaan toch nog een tocht rijden, 19 juli in Boxtel, doe je mee?" Wat denk je Hans? Natuurlijk doe ik mee, hier heb ik het hele jaar al naar uitgekeken.
Op 15 juli heb ik een oude Superia Explorer Star uit 1975 gekocht en opgehaald in Amsterdam. Een fiets met een verhaal, maar dat verhaal vertel ik wel een keer in een andere blog. Zaterdag 18 juli heb ik de hele dag lopen poetsen en sleutelen, en op zondag 19 juli kreeg deze fiets zijn vuurdoop. 

Zondag vroeg in de ochtend ben ik naar Boxtel gereden, naar het Classic Park, waar zo'n 20 leden van Op Zijn Retour ( OZR ) mij in een stralend zonnetje op het terras op stonden te wachten. Fiets uit de auto, omkleden, koffie met appeltaart, kennismaken, museumbezoek, mooie stalen fietsen bekijken,ik had nog geen meter gereden en had het nu al helemaal naar mijn zin.

Om half elf vertrokken we voor een mooie tocht van 67 kilometer. Hans ging voorop, de rest van de mannen ( waar blijven de vrouwelijke leden? ) reed daar in een lekker retrotempo van 25 kilometer per uur achteraan.
Het blijft een mooi gezicht, een sliert van 20 mannen met worstenhelmen op en kleurrijke shirts aan die op oude stalen racefietsen  al keuvelend op 1,5 meter afstand van elkaar door het mooie Brabantse land fietsen. Hans had een hele mooie, verkeersarme route uitgekozen. Het was een rit met 2 tussenstops waar de verzorging door Joeri en Loes niets te wensen over liet. Volop te drinken, donuts, bananen, ontbijtkoek, het was er allemaal in overvloed. De tocht voerde door het Groene Woud en het Dommeldal, en deed diverse kleine en grotere plaatsen aan, zoals Boxtel, Liemde, Schijndel, Olland en  plaatsjes waar ik nog nooit van gehoord had.
Ik ben blij dat ik de rit heb opgenomen op Strava, op die manier kon ik thuis achterhalen waar ik allemaal geweest ben. Tijdens de rit had ik echt geen idee waar ik mij op dat moment bevond.

Prima verzorgd!
Een heerlijke tocht onder een stralend zonnetje met een temperatuur van zo'n 25 graden, wat wil een mens nog meer? En uiteraard helemaal Coronaproof. Nieuwe contacten werden gelegd, ervaringen werden uitgewisseld en natuurlijke werd het vervoersmiddel van de berijder uitgebreid besproken. En bijna alle oude fietsen functioneerden prima, lekke banden en andere ongemakken deden zich niet voor. Het enige ongemak trad op bij Willem die zijn trapper verloor en daardoor plaats moest nemen in de bezemwagen. Verder was er totaal geen wanklank te bespeuren.
Wat een heerlijke dag was dit, ik kijk al uit naar de volgende retrorit.
Op mijn programma voor 2020 staan in ieder geval ( onder voorbehoud, dat dan weer wel ) Eroica Germania en Eroica Dolomiti.
Maar ik hoop dat ik met mijn nieuwe vrienden van Omanido ( vrij naar Hendrik Groen ) ook nog een paar mooie tochten kan gaan rijden dit jaar.

Hans, Joeri en Loes, en alle OZR leden: Super bedankt voor deze heerlijke tocht!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eroica Valkenburg 2021

Eroica Valkenburg, 04-09-2021 Gelukkig, ook aan een Coronaperiode komt een eind, Eroica Valkenburg ( Eerder Eroica Limburg genoemd ) ging in...