donderdag 18 januari 2024

Raleigh Retro racefiets 1983

Over mijn Raleigh Racefiets ( of hoe het allemaal begonnen is).

Het was juni 2017, Margriet en ik zaten in ons vakantiehuisje in Loosdrecht. Verslaafd aan het fietsen was ik toen ook al en ik miste mijn Gazelle racefiets die nog thuis stond geweldig. Margriet en ik fietsten samen best veel op onze gewone fietsen, en dat was heerlijk, maar toch heel anders dan het rijden op een racefiets.
Mijn mooie eerste Raleigh
 Ik besloot om op Marktplaats te gaan kijken of er niet ergens in de buurt een leuke racefiets te koop stond voor een redelijke prijs. Niet te geavanceerd of te kwetsbaar want hij moest wel het hele jaar in een onverwarmd en vochtig schuurtje bij ons vakantiehuisje staan.
Mijn oog viel op een wat oudere Raleigh racefiets die te koop werd aangeboden in Baarn, zo'n 15 kilometer verderop. Er werden niet heel veel specificaties van de fiets vermeld, maar de foto's waren fraai genoeg om een mailtje te sturen naar de verkoper. Ik deed een bod en had binnen de kortste keren bericht terug: Het bod was akkoord en ik kon hem dezelfde dag nog komen halen. Zo gezegd, zo gedaan, Margriet en ik reden naar Baarn en belde aan op het adres waar de fiets te koop was. Een aardige man deed open en de fiets stond al in de gang klaar. En hij was in werkelijkheid nog mooier dan op de foto's. Na een een proefritje gemaakt te hebben was ik verkocht, wat reed dat ding lekker zeg! Het frame was wat te groot, het schakelmechanisme moest wat worden afgesteld en het stuurlint was aan vervanging toe, maar verder was het precies wat ik zocht.
Op deze fiets is mijn interesse voor Retrotoertochten begonnen, maar daarover in een andere blog meer.

Shimano SIS

Veel was er niet bekend over deze fiets. Bouwjaar? Geen idee. Is hij in orginele staat of is hij over gespoten? Zeg het maar. Waar stond de fabriek waar hij uitgerold is? Zou het niet weten. Gelukkig is daar dan internet nog. Google is your best friend. En tijdens het schoonmaken en sleutelen aan de fiets doe je ook wel wat ontdekkingen.
Het framenummer is WP 300427.
De W staat voor Workshop, de fabriek waar mijn fiets gemaakt is stond in Nothingham, Engeland. Dit is ook te zien op de Head Badge, het merkplaatje op het balhoofd, aan de voorkant van het frame.
Deze fabriek is gesloten in 1991, dus het frame is van voor 1991.
De P staat voor November, de maand van productie.
De 3 staat voor het bouwjaar, gezien de afmontage ( 7 tandwielen achter, Shimano 105 velgen etc. ) zou dat dan 1993 moeten zijn, maar aangezien de fabriek toen al gesloten was is dat onmogelijk.
1983 is dan een meer waarschijnlijke optie.
00427 betekent dat dit frame nummer 427 was dat in november geproduceerd werd.

Conclusie:

Het frame is geproduceerd in de fabriek in Nothingham en kwam als nummer 427 in November 1983 van de band rollen.
Na die tijd is hij overgespoten ( hier kwam ik achter toen ik wat verf van mijn achterbrug af krabte en een laag chroom tegen kwam onder de verf. Bij de voorvork was het hetzelfde verhaal) en gemodificeerd met moderne onderdelen.
Jammer, ik had liever gehad dat hij nog in de oorspronkelijke staat was, maar het is niet anders.


Tijdens L'Eroica Limburg 2018

Wapenfeiten:






Montage, maten, etc.

C-T 63 cm
T-T 57 cm
Shimano SIS achter 7 tandwielen, voor 2 tandwielen
Velgen Mavic CXP 30
Naven Shimano 105
Stuurlint Brooks ( gekocht bij Jango in Haarlem) voor €45,-
Bidonhouder retro ( Jango) €15,00
Pedalen Shimano 105 ( Marktplaats ) €15,- Riempjes Emiel BRH Valkenburg
Aanschaf fiets €110,- ( Baarn )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Eroica Valkenburg 2021

Eroica Valkenburg, 04-09-2021 Gelukkig, ook aan een Coronaperiode komt een eind, Eroica Valkenburg ( Eerder Eroica Limburg genoemd ) ging in...