MTB Clinic 23 en 24 maart 2012 Arnhem

Afstappen hoeft niet meer
Eindelijk was het zover, op 23 maart reed ik in alle vroegte naar het Stayokay in Arnhem om lekker 2 dagen te gaan mountainbiken. Ik ging meedoen aan een clinic om mijn techniek te verbeteren. Om 8.45 kwam ik aan op de plaats van bestemming. Binnen maakte ik kennis met Karst Zijlstra, 1 van de 4 instructeurs van dit weekend, en met mijn mede cursisten, een groep van zo'n 15 mannen en 4 vrouwen. Nadat we van Karst uitleg hadden gehad over het programma konden we naar buiten gaan om onze bike te pakken. We splitsten ons op in twee groepen en onze groep ging onder de deskundige leiding van Thomas en Jeroen onder een blauwe hemel en met zomerse temperaturen op pad. Het werd een topdag! We hebben lekker gefietst en ik heb dingen gedaan op en met mijn fiets die ik niet voor mogelijk hield. Klimmen, dalen, bochtentechniek, springen, de bunny-hop, de drop-off, alles kwam aan de orde. Door Thomas en Jeroen werd alles geduldig uitgelegd en voorgedaan. Ik had de dag van mijn leven, en aan de hoofden van mijn groepsleden te zien was ik niet de enige! Ik moet wel eerlijk bekennen dat het mooie weer daar ook wel debet aan was. Om 16.00 uur volgden de soep en de broodjes, waarna we een leerzame workshop kregen over onderhoud en herstel van de mountainbike. Na de maaltijd heeft Karst ons door middel van foto's nog warm gemaakt voor diverse mtb vakanties. En terwijl een groot gedeelte van de groep de bar opzocht, ging bij mij het licht uit, letterlijk en figuurlijk.
Biken door de bossen

De volgende dag liep om 7.00 uur de wekker weer af, konden we ontbijten en gingen we om 9.30 uur op pad om weer een dag lekker te gaan fietsen. Dit keer was ik ingedeeld in de groep van Karst en Wout. Nou, dat heb ik geweten, het tempo lag lekker hoog en de uitdagingen waren wat groter. We trokken door de bossen naar sportpark Papendal, waar we los werden gelaten op de trainingsbaan van de MTB'ers die naar de Olympische spelen in Londen gaan. Erg zwaar maar ontzettend gaaf om te doen. Ik heb weer veel opgestoken van Karst en Wout, twee ouwe rotten in het mountainbike vak. Om 14.00 uur waren we weer terug bij het Stayokay, waar een uitgebreide lunch op ons wachtte. Na de lunch was het tijd om afscheid te nemen en de terugreis naar huis aan te vangen.
Ik kijk terug op een ontzettend gaaf, leuk, ontspannen en technisch weekend. Het weer kon die twee dagen niet mooier zijn en Thomas, Jeroen, Karst en Wout waren fantastisch. Dit weekend is echt een aanrader voor iedereen die lekker wil Mountainbiken. Ik ben in ieder geval nog meer verslingerd geraakt aan het fenomeen mountainbiken!